Potma, Pellolainen perheyritys, kehittää innovatiivisia kennorakenteisia rakennusmateriaaleja, jotka täyttävät vaativan teollisuuden tarpeet. Näissä rakenteissa Kiillon kehittämä liima on keskeinen komponentti.
Potma on erikoistunut asiakaskohtaisesti räätälöityihin kennolevyihin, jotka tarjoavat laiva-, juna- ja rakennusteollisuuden tarpeisiin sekä keveyttä että kestävyyttä. Mehiläispesän hunajakennoista inspiraationsa saaneet rakenteet ovat erinomainen valinta erityisesti painorajoitteisissa kohteissa ja moduulirakenteissa. Potmacore-kennolevyjä käytetään laajalti esimerkiksi laivoissa, hisseissä, puhdastiloissa ja raidekalustossa.
”Toimitimme laivateollisuuteen ensimmäiset alumiiniset kennorakenteet vuonna 2005. Tällä hetkellä olemme Pohjoismaiden ainoa toimija, joka valmistaa itse koko kennorakenteen alusta loppuun. Liiketoimintamme on vahvassa kansainvälisessä kasvussa”, kertoo Potman toimitusjohtaja Matti Lassila.
Alumiininen hunajakennorakenne muuntuu moneen
Potmacore-kennolevyjen keveys ja lujuus tekevät niistä ylivoimaisia perinteisiin materiaaleihin, kuten puuhun tai kipsilevyyn, verrattuna. Esimerkiksi 10 mm paksuinen paneeli on noin 50 % kevyempi ja kantaa jopa 2 000 kg/m² painon. Levyjä voidaan räätälöidä asiakkaiden tarpeiden mukaan paksuuksilla 4–100 mm.
”Oikoleikkaamme levyt asiakkaan toivomaan kokoon ja muotoon sekä rei’itämme tai uritamme levyt haluttujen suunnitelmien mukaisesti. Levyt voidaan myös pinnoittaa esimerkiksi laminaatilla. Kennorakenteille on saatavilla todella laajalti erilaisia pinnoitevaihtoehtoja, mitä arkkitehti keksiikin suunnitella”, Potman liiketoimintajohtaja Antti Lassila kertoo.
Potmacore-kennorakenteet ovat korroosionkestäviä ja täyttävät tiukat paloturvallisuusstandardit, mikä lisää niiden käyttömahdollisuuksia teollisissa sovelluksissa.
Kiilto kehitti Potmalle oman liiman
Potmacore-rakenteessa alumiininen hunajakennorakenne liimataan kahden alumiinilevyn väliin. Liima on rakenteessa keskeinen komponentti, jolla on suuri vaikutus rakenteen ominaisuuksiin. Potma toivoi liimalleen kotimaista toimittajaa, ja niinpä Kiilto ja Potma aloittivat kehitysyhteistyön vuonna 2018.
”Liimaa kehitettiin miltei neljä vuotta. Lopulta saatiin liima, joka täytti kaikki toiveemme. Liima on luja, elastinen, paloturvallinen, säänkestävä ja helppokäyttöinen sekä kustannustehokas. Nyt Kiilto toimii liimamme päätoimittajana”, Antti Lassila kertoo.
”Potmalle kehitetty liima on räätälöity polyuretaaniliima, jonka ominaisuuksia säädettiin RDI-osastollamme pieteetillä. Meille on tärkeää, että voimme toimittaa asiakkaalle juuri toivotunlaista tuotetta”, toteaa RDI-päällikkö Tapani Harjunalanen.
Potmaa houkuttelivat Kiillon kotimaisuus, laatu ja asiakaspalvelun sekä tuotekehittelyn korkea taso. He kokivat saavansa Kiillon asiantuntijoilta nopeasti vastauksia ilman monimutkaisia prosesseja.
”Palvelualttius ja toimitusvarmuus ovat tärkeitä erityisesti laivabisneksessä, jossa korjausrakentaminen keskittyy lyhyeen telakointijaksoon. Laivaremontin alkaessa materiaalien on oltava ajoissa paikalla. Siksi on tärkeää, että myös kumppanimme toimittavat tarvittavat materiaalit sovitusti. Kiillolla toimitusvarmuus on aina ollut erittäin hyvä”, Matti Lassila kiittää.
Kehitystyö jatkuu entistä kestävämpänä
Alumiiniset Potmacore-kennot ovat täysin kierrätettäviä, mikä tekee niistä kestävän valinnan. Liimaa tai pinnoitteita ei tarvitse poistaa, joten materiaali on valmis kierrätykseen sellaisenaan.
”Vastuullisuus tulee myös keveydestä. Esimerkiksi laivoissa jokainen vähennetty kilo madaltaa energiakustannuksia. Keveät rakenteet säästävät sekä rahaa että ympäristöä. Lisäksi Kiilto laskee hiilijalanjäljen jokaiselle toimittamalleen liimakilolle, mikä auttaa meitä omissa LCA-laskelmissamme”, Antti Lassila kertoo.